Creștini de 2000 de ani
Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate
Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

„Există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit”, spune psihologul Mircea Miclea, profesor și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. Educația sexuală predată în școli a devenit din nou subiect de dezbatere, după ce ministrul Educației a anunțat că susține introducerea unei discipline distincte obligatorii, intitulată astfel. Contactat de Edupedu.ro, Mircea Miclea a declarat că „este nevoie, într-adevăr, de cunoștințe mai profunde despre sexualitate și despre aspectele sanitare”, dar nu transmise printr-o nouă materie separată.

„Să ne gândim că vrem să reducem numărul de sarcini în rândul minorilor: e modificarea unui comportament. Cum îl reduci? Punând o materie obligatorie sau utilizând mai multe căi?”, a declarat Mircea Miclea, pentru Edupedu.ro. Fostul ministru al Educației a precizat că “sunt multe cercetări care arată că atunci când vrei să optimizezi un comportament, intervențiile multifocale sunt mai eficiente decât intervențiile unifocale, prin intermediul unei materii școlare. Avem mai mari șanse de a optimiza comportamentul elevilor dacă abordăm tematica sexualității prin intermediul mai multor căi, decât printr-o materie obligatorie”.

“Altminteri, de ce să facem materie separată? Să se bată cu pumnul în piept niște ONG-uri că au făcut treaba asta? Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus”, a precizat Miclea.

Rep.: Este nevoie de educație sexuală, în școli?

Mircea Miclea: Eu aș face o diferență foarte clară între cunoștințele despre comportamentele sexuale, pe de o parte, și materiile școlare, pe de altă parte. La noi există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit.

Este nevoie, într-adevăr, de cunoștințe mai profunde despre sexualitate și despre aspectele sanitare, în general. Ele nu trebuie, însă, neapărat să fie transmise prin intermediul unei noi materii.

Iată cel puțin 4 căi alternative prin care am putea realiza același lucru, și anume dobândirea de către elevi a informațiilor necesare pentru optimizarea comportamentului:

  1. Prima cale este de a utiliza mai bine lecțiile de Biologie. În momentul ăsta, biologia din școală e un fel de variantă prescurtată a unui manual universitar. Este plină de concepte, fără niciun fel de aplicație. La fiecare lecție s-ar putea face o aplicație, de exemplu cum folosim cunoștințele de biologie pentru sănătate. Și atunci, prin intermediul materiei Biologie profesorul poate face aplicații inclusiv de educație sexuală.
  2. A doua cale este modificarea programei orelor de consiliere, fostele ore de dirigenție. O parte din aceste ore pot fi alocate educației sanitare.
  3. A treia cale este săptămâna Școala altfelîn timpul căreia elev pot, prin vizite la clinici de ginecologie, de exemplu, sau prin interacțiunea cu specialiști din domeniul medical, să intre în relații directe cu medici care să îi învețe ce este de făcut și în felul acesta săptămâna Școala altfel ar fi mult mai bine aplicată.
  4. A patra cale este de a modifica fișa postului consilierului școlar, astfel încât el să se ocupe și de optimizarea comportamentelor elevilor legat de propria sexualitate și de comportamentele de risc sexual la care uneori se expun.

Ideea este să nu introducem o nouă materie, pentru că și așa sunt prea multe materii obligatorii în programa școlară. Soluția cea mai bună este de a exploata ce avem, folosind pentru educația sanitară lecții de biologie, activitățile de consiliere făcute de consilierii școlari, Școala altfel și orele de dirigenție.

Sunt multe cercetări care arată că atunci când vrei să optimizezi un comportament, intervențiile multifocale sunt mai eficiente decât intervențiile unifocale, prin intermediul unei materii școlare. Avem mai mari șanse de a optimiza comportamentul elevilor dacă abordăm tematica sexualității prin intermediul mai multor căi, decât printr-o materie obligatorie.

Noi dorim să modificăm comportamentul elevilor: să fie mai atenți la riscul bolilor cu transmitere sexuală, să fie mai atenți la comportamente de risc privind sarcina prematură, deci nu numai să aibă niște cunoștințe, ci să le modificăm niște comportamente. Modificarea comportamentelor se face mai bine printr-o intervenție multifocală, utilizând mai multe căi.

Poate tu te deschizi mai repede la consilier și înțelegi mai bine de la el sau vine un medic și vorbește sau îți prezintă o persoană care a trecut printr-o situație de avort. Ea are mult mai mult succes în a modifica comportamentul, decât o materie obligatorie.

Ca să nu mai spun că toate activitățile de mai sus le fac toți elevii din școală: deci îi expui pe toți și nu faci decât să aplici Biologia pe o chestie practică, să aplici Consilierea pe o chestie concretă de comportament sexual, să utilizezi Școala altfel mult mai util prin întâlniri cu specialiști.

Rep.: De ce nu folosirea tuturor intervențiilor de mai sus, plus o oră separată de educație sexuală un an școlar întreg?

Mircea Miclea: Sunt împotriva înmulțirii numărului de materii din programa școlară. Cu cât avem mai multe materii, cu atât învățarea este mai superficială la fiecare dintre ele. Pe de altă parte, o materie înseamnă note. Aici dăm note pe ce?

Eu cred că sunt necesare cunoștințe mai aprofundate despre educația sanitară sau sexuală. Nu e necesară o nouă materie, din moment ce aceleași cunoștințe se pot dobândi prin mai buna lor gestionare.

Este o presiune, probabil ideologică, și nu îi văd rostul. Nu este în interesul elevilor să aibă o nouă materie. În interesul lor este să aibă noi cunoștințe. Scopul este: cunoștințe mai aprofundate despre educația sanitară și propria lor sexualitate. Acest scop se poate atinge utilizând inteligent căile disponibile în sistem.

Trebuie să utilizăm conjugat toate căile pe care le avem la dispoziție. Nu numai la orele de biologie, ci și la dirigenție, și la orele pe care le face consilierul școlar, și în săptămâna Școala altfel și atunci atingem scopul fără să aducem o nouă materie.

Intervenția multifocală are o mai mare șansă.

Să ne gândim că vrem să reducem numărul de sarcini în rândul minorilor: e modificarea unui comportament. Cum îl reduci? Punând o materie obligatorie sau utilizând mai multe căi, de la consilierul școlar, la Săptămâna Șc. Altfel în care se duce la vizită la clinică, la ora de dirigenție și de biologie? Dacă una nu este eficace, atunci una dintre celelalte căi este și, în final, ai mai multe șanse de modificare a comportamentului.

Altminteri, de ce să facem materie separată? Să se bată cu pumnul în piept niște ONG-uri că au făcut treaba asta? Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus.

Dacă o ținem tot așa – spunând că avem nevoie de materii obligatorii de educație rutieră, de educație pentru mediu, șamd – elevii vor sucomba sub un număr foarte mare de materii. Nu trebuie înmulțite materiile, ci trebuie atins scopul, care este să aibă cunoștințe mai aprofundate despre sexualitate.

A crescut antreprenoriatul odată cu introducerea materiei Educație antreprenorială? Mult mai bine se făcea dacă stabileai întâlniri cu antreprenori, dacă în făceai interviuri și tot felul de activități. Nu se schimbă comportamentele prin materii, ci prin intervenții.

Rep.: Poate educația sexuală prost făcută să conducă la începerea timpurie a vieții sexuale sau să producă confuzie în mintea copiilor cu privire la identitatea și prioritățile lor?

Mircea Miclea: Poate crea probleme acolo unde nu sunt probleme și de aceea subliniez că trebuie o intervenție gradată, prin utilizarea mai multor căi și a mai multor actori (aceasta este intervenția multifocală), ținând cont de solicitările elevilor (adică demand-based).

Cred că trebuie să fie o intervenție gradată, poate unele lucruri făcute prin ore de dirigenție și discuții la consilier înainte de clasa a VII-a, dar gradat, în funcție de nevoile elevilor.

Rep.: Poate educația sexuală să fie făcută eficient exclusiv de către părinți, la nivelul întregii societăți?

Mircea Miclea: Nu. Răspunsul este clar ‘Nu’. O educație sexuală optimă se face nu printr-o materie, ci prin conjugarea mai multor căi și a mai multor actori. Părintele este unul dintre actori. Alți actori sunt profesorii de biologie, diriginții, consilierii școlari, personal medical cu care se poate intra în interacțiune inclusiv prin Săptămâna Școala altfel.

Trebuie să fie făcută în funcție de cererea și la solicitarea elevilor. Este demand-based, pentru că informația dată în funcție de cerere este mult mai bine stocată în mintea oamenilor. Reții mai bine, atunci când obții informația de care ai nevoie atunci când ai nevoie.

____

Mircea Miclea este profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai, cercetător, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a fost ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, a fost președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii Educației nr. 1/2011. Miclea a fondat Institutul privat de cercetare în psihologie Cognitrom.

sursa: https://www.edupedu.ro/mircea-miclea-despre-educatia-sexuala-interesul-elevilor-e-sa-aiba-cunostinte-nu-materii-in-plus-patru-solutii-pentru-ca-elevii-sa-dobandeasca-informatiile-necesare-despre-sexualitate/?fbclid=IwAR0rchNDE38h_DzPdc67Isrj5JU7khccwvLlP9prWk7IxrqkgoOz3KAJXmg, data 22.06.2021, ora 12:40

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *